programma

Giovanni Gabrieli (1555-1612)

1. Lieto godea a 8

Uit: Concerti di Andrea et di Giovanni Gabrieli,  Venetie, 1587, Gardano

   

2. Dormiva dolcemente, a 8

Uit: Dialoghi Musicali de diversi eccelentissimi autori, Venetie, 1590, Gardano

    

3. In nobil sangue (Andrea)/Amor s’è in lei (Giovanni)

Uit: Concerti di Andrea et di Giovanni Gabrieli,  Venetie, 1587, Gardano

   

4. S’io t’ho ferito, a 6

 Uit: La Ruzina, Venetie, 1591, Gardano

    

5. S’al discoprir, a 5

Uit: Di Andrea Gabrieli il Terzo Libro de Madrigali, Venetie, 1589, Gardano

   

6. Quando LAURA, a 5

Uit: Manuscript Academia Filarmonici Veronesi, februari 1583

   

7. Labr’ amorose e care, a 4

Uit: Di XII autori vaghi e dilettevoli madrigaletti, Venetie, 1595, Amadino

   

8. Alma cortese, a 3

Uit: Fiori musicali, Venetie, 1585, Vincenti



Mogens Pedersøn (Magn Petreo)

(ca 1583-1623)

 9. Non fuggi, a 3

Uit: Di Giovanni Brachrogge, musico della Maesta di Dania, Norvegia etc. Madrigaletti A 3, Copenhagen, 1619, Waldkirch



Heinrich Schütz (1585-1672)

 10. Selve beate, a 5

Uit: Il primo libro de madrigali di Henrico Sagittario, Venetie, 1611, Gardano

   

11. Fiamma ch’ allaccio, a 5

Uit: Il primo libro de madrigali di Henrico Sagittario, Venetie, 1611, Gardano



Mogens Pedersøn

12. L’amara dipartita, a 3

Uit: Di Giovanni Brachrogge, musico della Maesta di Dania, Norvegia etc. Madrigaletti A 3, Copenhagen, 1619, Waldkirch



Giovanni Gabrieli

13. Ahi, senza te, a 4

Uit: Di XII autori vaghi e dilettevoli madrigaletti, Venetie, 1595, Amadino

    

14. Sacro tempio d’honor, a 5

Uit: Corona di dodici sonnetti di Gio. Battista Zuccarini, Venetie, 1586, Gardano

    

15. Queste felice herbette, a 5

Uit: Di Andrea Gabrieli il Terzo Libro de Madrigali, Venetie, 1589, Gardano

    

16. Vagh’ amorosi, a 5

Uit: Di Andrea Gabrieli il Terzo Libro de Madrigali, Venetie, 1589, Gardano

    

17. Scherza Amarilli, a 6

Naar contrefact “Alleluia” in Reliquiae Sacrorum, Norimbergae, 1615, Kaufmanni

    

18. Dolce nemica mia, a 7                       

Uit: Concerti di Andrea et di Giovanni Gabrieli,  Venetie, 1587, Gardano

 

19. Fuggi pur se sai, a 8

Uit: Concerti di Andrea et di Giovanni Gabrieli,  Venetie, 1587, Gardano



Heinrich Schütz

20. Vasto mar, a 8

Uit: Il primo libro de Madrigali di Henrico Sagittario, Venetie, 1611, Gardano                Sacrorum, Norimbergae, 1615, Kaufmanni

 



harry van der kamp


Harry van der Kamp studeerde zang aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium bij Elizabeth Cooymans en Max van Egmond. Hij volgde cursussen bij Alfred Deller, Pierre Bernac en Felix de Nobel. Vanaf 1974 studeerde hij bij Herman Woltman. Hij behoorde tot de ‘founding singers’ (in 1970) van het internationaal bekend geworden Cappella Amsterdam onder leiding van Jan Boeke, die hem op onvergetelijke wijze liet kennis maken met de muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Vervolgens was hij 20 jaar in dienst van het Nederlands Kamerkoor (1974-1994) en als artistiek adviseur van dit gezelschap (1980-87) introduceerde hij er veel nieuw repertoire en nieuwe dirigenten onder wie Eric Ericson, Uwe Gronostay en Tönu Kaljuste.

 

Harry van der Kamp geniet wereldwijde bekendheid als bas-bariton in de barokwereld. Van New York tot Peking trad hij in zijn vijfendertigjarige carrière op met alle leidende specialisten op dat gebied zoals Nicolaus Harnoncourt, John Elliott Gardiner, Gustav Leonhardt, Franz Brüggen, Ton Koopman, William Christie, Sigiswald Kuyken, Jos van Immerseel, Philippe Herreweghe, Hermann Max etc. Hij is een van de meest vooraanstaande ensemble-zangers in Europa; hij heeft opgetreden met het Hilliard Ensemble, Huelgas Ensemble, Capella Ducale, Les Arts Florissants en is een regelmatige gast bij Collegium Vocale Gent en het Bremer ensemble ‘Weserrenaissance’.

 

Als operazanger zong hij 30 rollen in opera’s van Monteverdi, Cavalli, Landi, Cesti, Rameau, Sacrati, Keiser, Händel, Mozart, overal in Europa en Amerika.

Hij heeft meer dan 120 cd-opnamen op zijn naam staan, w.o. Haydns Paukenmesse en Nelsonmesse, alle Schubert-missen, Mozarts Requiem, Verdi’s Requiem en Haydns Schöpfung (door de BBC in 1995 uitgeroepen tot beste opname van dat werk).

 

Met zijn eigen Gesualdo Consort Amsterdam, dat hij oprichtte in 1984, trad hij op in Europa en Amerika met revolutionaire werken van de 16e tot de 20e eeuw. In het opnamebeleid van het Gesualdo Consort Amsterdam wordt veel belang gehecht aan repertoire dat op cd nog niet te beluisteren is. Zo werden de complete Lamentationes Jeremiae Prophetae van Emilio de Cavalieri (c1550-1602) als wereldpremière uitgebracht en vormt Scipione Lacorcia’s (1590-1620) derde madrigaalboek het centrum van een wereldwijd geprezen cd onder de titel Musica Vulcanica (Edison nominatie 2007).

 

Met het Gesualdo Consort Amsterdam heeft Van der Kamp een lang gekoesterde wens ten uitvoer gebracht: het documenteren, opnemen en uitgeven van het complete vocale werk van Jan Pieterszoon Sweelinck. Het Sweelinck Monument, een nationaal monument in muziek, is nu verschenen in een luxe, exclusief Nederlandstalige boek-cd uitgave (17 cd’s verdeeld over 6 boeken) bij het Spaanse label GLOSSA.